Svenskar reser inte till någonting, dom reser från någonting



Alla har väll någon gång sett Sällskapsresan, denna klassiker, och sett inledningen där följande står "Svenskar reser inte till någonting, dom reser från någonting".
Jag vet varför jag reser.
Satt och funderade på det här häromdagen när jag satt i bilen. Innan jag 2007 åkte till USA var jag så galet trött på Sverige, jag mer eller mindre hatade Sverige och ville ha något annat någonannastans.  Efter mitt år i USA så var jag helt förälskad i Sverige. Genom att se en annan kultur och leva deras liv insåg jag hur bra jag  har det hemma i Sverige. Hur bra Sverige fungerar, hur bra vi har det som bor här, hur vackert och oförstört vårat land är. Visst nu låter det en smula glorifierande, men jag lovar, att det var exakt så här jag kände då. Och det är så jag kännt enda sen dess. Dock har jag den senaste tiden börjat tappa känslan mer och mer. Sverige är fortfarande det bästa jag vet, men jag måste åka bort ett tag igen för att återigen känna den känslan som jag hade i magen när jag klev av planet på Arlanda den 24 juli 2008.
Det är därför jag reser; på ett sätt reser jag ju bort ifrån något, men jag gör det för att kunna komma tillbaka hit och verkligen uppskatta det jag har. Jag tycker att det är väldigt viktigt att göra det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0