Aussie countdown: lite smått o gott

Det är ju A och O att veta så mycket som möjligt om sittnya temporära hemland så därför samlade jag ihop lite fakta jag hittade.

En grill kallas för "Barbie".
Killar är "blokes" och tjejer är "sheilas".
"Clobbers" betyder kläder.
Så inte nog med att man måste återigen lära sig att tänka och leva på engelska igen. Och att de har en annorlunda dialekt, de har andra ord för saker med. Recept för att bli lost in translation.

Världens bästa luft hittar man på Tasmanien.
Australien har mest kameler i hela världen! :O (det hade jag aldrig trott. tror inte jag är ensam som antagit att det är afrika).
Om man vill skicka vykort när man dyker i barriär revet så är det inga problem för de har installerat en postlåda mitt i revet.
Det är olagligt att inte gå och rösta i Australien och du får böter om du inte gör det. Det kan även leda till fängelse. Demokratiskt som det ska vara..
Det finns fler får än det finns människor i Australien.
Det är även en större areal som täcks upp utav barer än av gruvor.
De australiensiska alperna, "Snowy Mountains" får mer snö varje år än de Schweiziska alperna får.
Kaniner anses vara skadedjur.
Det finns 1500 olika spindelarter. (yeiy...) OCH i genomsnitt sväljer varje Aussie 3 spindlar om året...

Så måste vi ju följa lagen med:
Det är olagligt att gå på högersida av en stig.
Taxibilar måste ha en höbal i bagagen.
Bara elektriker med licens har tillstånd att byta en glödlampa (hum?)
Olagligt att ha på sig Hot-pink byxor efter lunch på en söndag.
Fast det är ju inte värre än USA alla konstiga lagar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

herregud! hur kommer vi klara oss? antingen kommer vi bli överbemannade av får, dödade av spindlar eller bli helt lost in translation... huh

2010-09-22 @ 21:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0