Hemma del II

Dags att göra en sådandär utvärdering på mitt livs äventyr. Det hör man ju redan där att det är att ta sig vatten över huvudet att försöka sig på. Så tänkte väll mest fokusera på de yttliga aspekterna.
Organisation
Att åka med Work and Travel var väll vårt största misstag på hela resan. Det lät så himla bra innna vi åkte. Knde oss lite som Bambi på hal is när vi bestämde oss för att göra det här, nybörjar backpackers var vi och trodde det skulle vara mycket svårare än det var. Mitt råd till alla är att INTE upprepa vårt misstag, utan istället göra allt på egen hand. Visst, det är lite extra jobb, men så mycket är det inte, och inte värt att betala så mycket extra för det som vi gjort. 
Det som måste fixas är:
-Working Holiday Visa
-Flygbiljetter
-Taxfile number
-Bankkonto
-Medicare card
och sen är det bara att bege sig ut och söka jobb och boende. Piece of cake!
Väskan
Jag hade en Haglöf Sec 65L. Kan säga som så att storleken var helt perfekt för mig. Jag hade inte så mycket kläder med mig. 65liter är inte särskilt mycket när man tryckt i skor, handduk necessär och liknande. Men det räckte gott och väl åt mig, för levde mest i samma kläder hela tiden. Perfekt med fack hade den med. Inte för många så att de inte fyllde någon funktion, utan precis tillräckligt.
Så storleken får Väl Gödkänt
Dock var kvalitén inte den bästa trots att Haglöfs ska vara ett bra märke. Dragkedjorna häll väldigt bra, men själva saken du håller i för att dra igen dragkedjan med var bara ett snöre med en svart gummigrej på. Denna svarta gummigrej slets bort gaska så direkt då man hade en lite fullare väska vilket resulterade i att det var ett helvete att stänga väskan sen.
Så hållbarhet får den Svagt Godkänt. (resten av väskan höll ju bra, men om ni köper en väska se till att dragkedjorna är mer stabila)
Att åk hem är svårt att förklara. Men kan säga att det är tufft att komma tillbaka till vardagen och sitt gmla liv när man flängt runt utan någon direkt varddag och växt så otroligt som människa. Sen kommer man hem och det känns lite som om ens fötter har växt, men skorna är fortfarande lika stora så det skaver lite att komma hem.
Dock för var dag som går känns det bättre och bättre. Särskilt nu när solen börjar komma fram och vårkänslorna spritter i kroppen. Så ett tips är väll att komma hem lagom till vår och sommar för att slippa frysa ihjäl-
Nej, nu måste jag åka in till staden för att hämta ut mina nya glasögon som äntligen är klara.
Tips! tappa inte bort dina glasögon på vägen för det är hemskt när ögonen är så irriterade av linserna att man gråter men man har inga glasögon att ta på sig.
Puss

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej! Har följt dig blogg under ditt äventyr!



Är en tjej som går ut gymnasiet om 2 månader. Drömmer mig bort just nu att kunna resa iväg och backpacka nästa år. Hur var det med ekonomin för din del? du jobbade där och så? Vad är det man behöver tänka på innan. Hade verkligen uppskattat om du ville nämna lite om utgifterna under din resa!

2011-04-07 @ 13:21:36
Postat av: Linnea

Hej jag har läst din blogg ett bra tag nu och jag uppskattar alla tips man får:)

jag ska själv åka iväg till down under i spetember och jag har en fråga:

jag har för mig att du hade skrivit något om försäkring men nu kan jag inte hitta det. tog du den försäkringen från wtc eller en egen och isf hur mycket kostade den? skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid och svarade:)

2011-04-18 @ 19:54:17
Postat av: Rasmus Lindström

Hejsan, hoppas allt är bra idag!



Jag har varit inne på din blogg (annaofaustralia.blogg.se) några gånger den senaste tiden och jag måste säga att jag tycker att den är riktigt, riktigt bra.



Jag jobbar själv med en sajt som heter Luftgrop (www.luftgrop.se), där man kan söka efter billiga flygbiljetter och snart även hotell och charterresor.



Siten är 9 år gammal men jag har precis gjort om mer eller mindre allt.

Jag kommer att lägga upp en rubrik på Luftgrop som heter Våra Bloggvänner. Här kommer våra besökare enkelt kunna hitta riktigt bra resebloggar och jag skulle väldigt gärna vilja att du finns med. I utbyte skulle vi vilja ha en länk hos dig i sidfoten eller i menyn.



Det hade varit jätteroligt om vi kunde påbörja ett samarbete, lägg gärna ett mail!



Hittar dock inte några kontaktuppgifter till dig, så du kan väl höra av dig.



Hälsningar,



Rasmus Lindström

Luftgrop.se

2011-04-20 @ 08:42:49
Postat av: Karolin

Hej ANNA! ASBRA BLOGG! hoppas du fortfarande svarar på frågor?! Själv ska jag iväg om 2(!!!!!!!)dagar! och jag undrar hur du fixade taxfile, öppnade konto och fick dit medicard UTAN boende? Har läst att man måste ha en adress för att kunna få korten mm, stämmer detta? /Kallo

2012-02-17 @ 15:31:28
Postat av: Karolin

Hej ANNA! ASBRA BLOGG! hoppas du fortfarande svarar på frågor?! Själv ska jag iväg om 2(!!!!!!!)dagar! och jag undrar hur du fixade taxfile, öppnade konto och fick dit medicard UTAN boende? Har läst att man måste ha en adress för att kunna få korten mm, stämmer detta? /Kallo

2012-02-17 @ 15:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0