På resande fot: Cairns och barriär revet

Flyget till Cairns gick jätte bra. Tog en airport shuttle för 12 AUD vilket är billigare än att ta tåget plus att man slipper bära runt på väskorna och ståhej. Fast först hade vi varit på Hyde en sista gång och sagt farväl och på återseende. Blev lite små krångel vid incheckningen men det löste sig i alla fall och vi kom alla med till Cairns. Kom fram hit igår och vi blev hämtade på flygplatsen direkt av Nomads.Vi bor på ett hostel som heter Nomads Serpent. Vi betalar 12AUD per natt här, ett bargain verkligen, dock bor vi 10pers i samma rum. Men det fungerar bra! Hostelet ligger kanske 15minuters promenad ifrån själva centrum, men det finns en jätte fin strandpromenad hela vägen in till stan (The Esplanade) och hostellet kör även en Shuttle fram och tillbaka varje timme så om man inte orkar gå... (Dock kör den ena killen som en galning så då går man hellre). Ett väldigt lugnt hostell är det så det är ett bra nybörjar hostel för oss eftersom vi inte direkt är vana vid att bo på hostel. Plus att man får gratis frulle här varje dag. Eller frukost och frukost, det är 2 vita toast med peanutbutter, sylt eller vegemite och kaffe eller te. Men det håller en vid liv i alla fall.

Första kvällen satte vi oss bara och tog en kaffe inne i staden och sen gick vi hem och det blev schlaffen schlaffen för oss tidigt. Vaknade jätte tidigt nästa dag. Halv 7. Tror aldrig vi varit vakna så tidigt frivilligt en enda dag i Sydney så det var refreshing.Tog strandpromenaden in till the lagoon som är en public pool mitt i staden. Helt underbart. Spenderade hela dagen med att bara sola och bada. Vi har haft sådan tur med vädret. Har varit typ 30-35 grader varmt och klarblå himmel hela tiden. Vi gjorde mer eller mindre inget annat än att chilla hela dagen, sen åkte vi tillbaka till hostellet och tog lite gratis pasta som de providar här. (Pasta och tomatsås och parmesan är vår nya kost!) Cairns är sådan kontrast till Sydney så det känns verkligen som att vi är på semster. Man kan höra fåglarna, det är inte alltid folk vakna och saker stänger tidigt på kvällarna.
På kvällen så gick vi på zumba (2Nej, jag kan inte zumba i det här! Kan man zumba barfota?") Vi hade en liten tävling innan vem som kunde trycka in ordet zumba i diverse former i flest meningar. Mitt på torget samlades typ 100 pers och dansade zumba. Jösses, helt ny upplevelse, kändes väldigt mycket som Sällskapsresan. Men kul var det, och varmt, inte helt lätt att röra på sig i 35graders värme.

På onsdagen var det the big Australia Day! Vi hade noll planer förutom att gå ner till poolen och sen försöka få oss ett gratis målmat! Vi lyckades bra. Först låg vi bara och chillade och brände oss vid poolen sen så var det en massa saker som hände nere i parken. De gav bland annat ut gratis korvar så där fick vi vår gratis måltid! PLUS att Grill'd gav ut gratis biljetter till att få pommes hos dem, och hon som delade ut dem hade dåligt minne eftersom hon kom tillbaka och gav oss en till voucher 5 minuter efter att hon gett oss den första. Gratis är alltid gott! Åkte tillbaka till hostelet och tänkte att vi måste ju gå ut och i alla fall ta en öl eftersom det är Australia Day. In till stan för att hitta något ställe. Vi hittade det beryktade Gilligans. Så mycket folk där! Tog en öl och hängde med lite Aussies! Blev lovade att kunna åka upp till port Douglas idag och segla med deras båt ut till barriärrevet gratis, men det blev visst inte så ändå. Lite synd, men från och med nu ska vi ju lätt försöka få oss gratis saker! Tog bussen hem vid 12 efter att ha dansat i 30 graders värme! - det går verkligen inte att kyla ner sig, och sen när man går utomhus är det ännu varmare.

Igår vaknade vi tidigt och begav oss till hamnen för att vi skulle segla med Ocean Spirit till Ukuley och Oyster reef. När vi gick på båten så bara "Grattis tjejer, ni är de som blivit uppgraderade. Det var för lite folk på den andra resan så ni får följa med den här Ocean Spirit istället som går till Mickleys Cave. Väldigt värt eftersom att hon på resebyrån verkligen försökte sälja på oss den resan för 40dollar mer, och nu fick vi den gratis. Helt underbart, för luchen var bättre på den här båten och man fick åka med i en semi-submarine. En båt som man sitter i botten på och som har fönster så man ser under vattnet. När vi gick på båten fick vi oss först lite kaffe och kaka, sen låg vi på däck och solade hela vägen ut. Hyrde jätte snygga stinger suits (som ska skydda en mot maneter, eftersom det är jelly fish season och thebox jellyfish är jätte dödlig). Lätt bästa köpet den dagen, vi hade väldigt roligt åt de där suitsen. Vi åkte med en mindre båt in till en korall ö som vi fick snorkla ifrån. Det första jag gjorde när jag gav mig ut var att snorkla rätt in i en haj! Snacka om att jag blev livrädd och simmade fort som bara den in till stranden. Den var kanske bara 1meter lång och det var en black fenned reef shark eller något sådant, de är inte aggresiva men de kan allt bita en. Sen så såg vi även 2 sköldpaddor och en massa med fisk (höll återigen på att simma in i ett stimm med 200 fiskar eftersom de var typ genomskinliga, men hela ledet väjde väldigt fint nät jag kom plaskande framåt- tack!). Sen fick vi lunch, jag tror inte vi ätit så mycket på flera dagar. En buffé med fisk, kyckling, rostbiff, bröd, frukt, pasta, räkor etc. Vi åt nog för 2 personer var, men vi tänkte att vi måste ju ladda upp så mycket vi kan. Sen snorklade vi igen och påvägen hem låg vi återigen på däck. Det var sjukt blåsigt så båten bara studsade fram så vi blev allt väldigt blöta på vägen hem,men fick varsitt glas mousserande vin som vi kunde sippa på medans vi guppade fram på havet - livet på en pinne! Men det var ganska skönt. Vi var helt utmattade efter vårt lilla äventyr, men sen vid 9 igår kväll fick vi helt plötsligt världens godis sug. I godisautomaten kostar en choklad 2.50dollar, lite magstarkt så vi bestämde oss för att istället ta gratis bussen in, gå till Wollsworth och sen ta bussen hem vid 22. Dock när vi kom in till stan så hade Wollsworth stängt. De stänger tydligen 21 här. Lite chock för oss, vi är ju vana med att Coles är öppet fram till 00.00 - antar vi blivit lite för mycket stadsmänniskor.

Idag så har vi inga direkta planer. Måste småfixa lite, städa, packa och ladda alla saker. För imorgon så beger vi oss vidare neråt mot Mission beach. Förhoppningsvis kan vi hitta en bra deal på att hoppa fallskärm där! Vi lyckades hitta en bra deal på våra Greyhound pass ner mot Sydney i alla fall. Det går vanligtvis på mellan 340-360 dollar, men vi hittade ett pass från en resebyrå nere i stan for endast 300 dollar! Score på den. Det är verkligen värt att inte boka för mycket i förväg när man är och reser för vi har lyckats hitta mycket bättre deals när vi väl kom hit än vad man hittar på internet. Ett litet tips sådär.

förlåt för världens längsta inlägg, men det är lite svårt när man inte har tillgång till internet 24/7 som vi är vana vid.