Uflykt: The Blue Mountains

Inatt har jag verkligen sovit som en prinsessa kan jag lova.
Igår spenderade jag hela dagen tillsammans med Jennie uppe i Blue Mountains med att hajka. Det går inte riktigt att beskriva hur fantastiska det var. Men jag ska försöka.
Har längtat i några dagarna nu att få komma bort i från Sydney. Jag älskar den här staden, men jag är ju en country girl och började bli lite trött på att ljud och stress.
Vi bokade i alla fall resan nu i onsdags (tror jag det var) och den kostade 100AUD ungefär och vi åkte med OZ experience. Det började inte direkt på topp eftersom att Jennies mobil hade ändrat sig automatiskt en timme eftersom att ni bytte till vintertid där hemma. Men jag ringde henne och hon fick stressa lite men hann i alla fall med bussen. Vi var bara 8 personer på vår resa så det var ritigt lugnt, och vi hade världens bästa tourguide som hette Jason. Under hela resan gav han oss en massa trivia fakta om diverse olika saker om Sydney, riktigt intressant. Och helt plötsligt hade 1,5h gått och vi var framm vid vårt första stopp. En nationalpark där vi skulle kolla på vilda kkangaroos. Dock så sa guiden att vi inte skulle förvänta oss att se några just idag, för på helgerna brukar alla campare skrämma bort dem. Men när vi svängde upp så står det 5 kangaroos där och käkar gräs. WOW säger jag bara. Att vara så nära en livslevande VILD kängru var helt galet. De var gråa och mycket roligare att kolla på än de vi såg på Sydney Wildlife world.
efter det åkte vi till glennbrooke (tror jag det hette) som nog kan vara världens minsta stad. Där fick vi tid till att käka lite frukost så Jennie o jag satte oss på ett av de 2 caféerna som finns där. Först gick jag dock till affären och skaffade en regn poncho för guiden sa att det  såg mörkt uh framåt. Morgonen i Sydney var riktigt kylig, men jag hade läst på Yr.no att det skulle vara fint väder i bergen så jag hade shorts ändå- Snacka om TUR att jag gjorde det. Guiden hade Mega fel om vädret kan jag lova. Klarblå himmel hela dagen och strålande solsken. Så min regnponcho får jag  helt enkelt spara.
Vi käkade i alla fall fruost och jag beställde Cinamoin toast som jag trodde skulle vara toast bröd med kanel i typ. Jag fick in vitt toast bröd med kanelsmör på, sånt smör som han i kanelbullar you know.. inte riktigt vad jag hade väntat mig. Lite för sött till frulle sådär, men men. Något måste man ju käka innan man ska ut i bushen. Efter det här så åkte vi till dagens första hajk. En 2h rutt ungefär som ledde till världens finaste utsikter och vattenfall. Vår guide visade oss även funnelwebbs nästen över allt, världens farligaste spindel, du är död inom 5h om du blir biten. De fanns överallt deras små bon, men de bet oss inte som tur är.
I brännande sol gick vi i alla fall i 2 h. Första gången jag gått så långt i mina Easy tones, men det gick bra. Visst det var lite jobbigare att gå ner för att sluttningar när man måste balanser en massa, så kanske inte de bästa hajk skorna, men de var inte fel att ha på sig.
När vi kom tillbaka till bussen så blev vi skjutsade till en annna lock-out point där det dukades upp lunch i form av pasta sallad och mackor. Snacka om att det smakade gott. Sådär gott som man bara kan smaka när man rört på sig en massa och är riktigt hungrig.
Efter det begav vi oss mot nästa hajk. Detta ställe var lite mer tursitigt än den första hajken så jag gillade den första bättre än den andra, dock kom vi ner i regnskogen på vår andra hajk vilket var väldigt spännande. Dock att vara omringad av massa turistande japaner var inte riktigt höjdpunkten. Dock så gick vi the Fuber steps ner mot regnskogen. Det är 1000 steg och där var det inte många turister, de flesta tar linbanan ner eller något sådant. 1000 trappsteg var det som sagt. Det ligger en gammal gruva längst ner, och när den var i bruk fick gruvarbetarna varje dag gå 1000steg ner till gruvan (minst 1000 ner) och sen på kvällen gå 1000 trappsteg upp igen. (Och jag klagar över att behöva gå 30minuter till KingsX för att komma till restaurangen).
Väl där nere fick vi biljetter för att åka med the scenic railway upp igen. Den användes för att frakta upp kolet förr i tiden, men nu är den ombyggd till en liten bergochdalbanne vagn som tar turister uppochner. Det tar typ 1,5 minut att åka och som brantast är det 52grades lutning. Fattar nu hur brant det är? Jag som redan är rädd för höjder hade lite små ångest över att åka i den här, särskilt eftersom man inte satt fast.. usch, men WOW vilken utsikt det var på vägen upp!
I denna park ligger de kända "three sister" formationen. Jag börjar få skriv kramp just nu så tar upp det i ett senare inlägg kanske. Ni som har mig på Facebook kan se alla bilder jag tog typ (eller jag 150 stycken, men valde ut några bara). Lägger upp lite bilder här senare istället.
puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0