På resande fot: Whitsundays

Ligger lite efter med uppdateringen av vad som sker här borta.
Men tänkte ta det i rätt ordning nu.

Whitsunday seglingen.
Vi åkte med en båt som heter On ice som jag redan sagt. Vi gick ombord på en underbar kattamarn vid 4 tiden på eftermiddagen. Båten kan ta 10 personer så det var vi, ett par från Schweiz, ett par från Kanada, ett par från holland och en italiernare. Plus 2 i crewet. Började med att segla ut mot vårt första stopp där vi skulle stanna över natten. Den ena i bestättningen var han som ägde båten och den andra var en kock. Så till kvällen fick vi underbar grillad kyckling med pasta sallad och en underbar grekisk sallad. Snacka omatt vi var i himmelriket efter all så kallad "cyklon mat" vi käkat. (Läs typ tonfisk, tonfisk, tonfisk). Sen kollade vi på "the moon set". För här i norra Aussie så är det inte bara solen som går ner, utan aven månen går ner runt 21 tiden. Helt magiskt att se månen gå ner över havet. Och på det var det världens stärnklaraste kväll.
Nästa morgon var det uppe med tuppen för få avnjuta lite frukost sittandes i morgon solen. Flingor och fruktsallad och goda saker. Sen styrdes katamaranen mot Whithaven beach. Vi började med att åka in till land bara för att gå upp till en utsiktsplats som blickar ut över paradiset. Jag skämtar inte när jag säger när det verkligen ser ut som på vykort. Det behövs ingen photoshop där inte. Efter det åkte vi med båten till en öde sttrand som bara var våran. Helt vit sand som var så fin kornig att det var som att gå på mjöl. Det knarrade under fötterna. Vi paddlade in på bodyboards typ och sen så lektes det i vatten och Sofie passade på att testa på att vindsurfa. Gick svin bra för henne, men det enda problemet var att hon bara kom längre och längre bort för det gick inte så bra att vända emot vinden.
Tillbaka till båten blev det återigen underbar potatis sallad och kyckling till lunch. Vidare till nästa ställe som var ett rev där vi snorklade en massa. Äcklligast var alla maneter. När vi simmade från revet tillbaka i båten var det som att simma i slem typ för det var så många maneter. Dock så hade vi ju återigen våra jätttesnygga stinger suits på oss som skyddade våra kroppar. Såg även sköldpaddor.
Efter blev det solning på däck och återigen underbar middag. Min favorit middag sen vi gick på båten Beef Stroganoff. Ryser lite vid tanken på hur gott det var, måste bli kung på att laga det när jag kommer hem. Kaksnek gillad det lite extra mycket eftersom det var första midddagen jag verkligen kunde njuta av. Hade fått hemsk magkatarr igen blandat med lite lite sjösjuka men då gic det över och jag mådde finemang igen.
Sista morgonen fick vi english muffins till frukost och sen hoppade vi direkt i på vårt nya rev och snorklade på. Verkligen som att snorkla i ett akvarium. alla fiskar var galet nyfikna med så det gjorde det helt otroligt. Läskigast var när vi började simma tillbaka till båten så helt plötsligt ser vi en bauta stor rocka! Alla vi tre vända om fort som fan och simmade tillbaka igen. Efter ett litet tag vågade vi simma tillbaka till båten igen. Vist rockor är inte farliga men den var ju större än oss och vil gärna inte simma in i den.
Efter det blev det en till strand där vi hoppade i för att snorkla lite till. Men blev ett ganska kort snorkel för det var så jäkla mycket med maneteer igen. Och trots att det inte var de farliga så brände de en allt lte då och då så var inte jätte behagligt. Dock såg vi sködpaddor igen.
Lunch på det och sen styrdes kattamaraenen tillbaka mot Airlie Beach. Seglade hela vägen vilket var helt otroligt. Är kär i kattamaraner. Skulle gärna spendera resten av livet med att bara ligga på en segelbåt, läsa en bra bok och äta god mat.

(Min favorit bloggare sätter ju betyg på allting så tänkte ta efter och göra samma sak).

One Ice
Båten: ++++
(jätte vacker katamaran med en jätte mysg hyt till oss 3)
Maten: +++++
(fullpott så klart. vi är ju utsvultna backapckers som är vana med 1 mål mat om dagen)
Whithaven beach: ++++
(Världens vackraste strand som såg ut att sträcka sig i flera mil, får inte 5 eftersom sofie lyckades skära foten på en glasbit)
Maneter: -
(Kanske världens äckligaste djur, i samma klass som sniglar som är min ärkefiende i livet)
Pris: ++
(Vi fick ju en deal som vi tjänade på, men annars är det lite magstrakt med 500 dollar för 2 dagar o 2 nätter)
Resekamrater: +++++
(Utan Sofie och Linnea hade resan inte varit värd något)