Sydney: Vi gick på tur


Sista kvällen i Sydney och jag sitter och försöker fixa alla små saker som måste bli klara. Försöker få mitt USB internet från Vodafone att fungera men det känns som att det krävs en hel högskoleutbildning för att få grejen att fungera. Jösses har slitit med det. Men nu så ska det nog fungera snart, stod att det skulle ta 15min-4h tills det var aktiverat så passa på att blogga lite. kommer nog komma ett flertal inlägg nu på raken för det är så mycket som vi gjort den senaste veckan och som jag för en gångs skull dokumenterat med min nya kamera.

Bilden ovan är ifrån Queen victoria building.
I torsdags gick nämligen Sofie och jag på "tur". Eller guiedad tur utav Sydney. och det bästa det var gratis. Vi gick i 3h med en grupp på kanske 15pers. Och vi hade en sjukt bra guide som visst allt. Tog oss runt mer eller mindre hela Sydney, iaf de delar som man är intresserad ab som turist.

Rekommenderar verkligen denna tour till alla som är i Sydney.
Den är varje dag 10.30 och 14.30. Man går bara till ankaret vid Town Hall och där står det glada guider med gröna tröjor som man hänger med. Visst det är gratis, men man kan ju vara lite snäll och ge lite dricks till dem för de gör det helt idiellt annars.
free walking tours of Sydney. (checka in)

fick lära oss så mycket saker som man annars aldrig får reda på.







Finns en massa mer bilder på facebook för den som har mig där.

En historia som guiden berättade har fastnat i mitt huvud.
På de äldsta pubarna i The Rocks så kom det ju in en massa sjömän. De köpte sig en öl och satte sig för att dricka den. När de sedan gick upp för att köpa nästa så säger bartendern att den är "on the house". Så fortsätter det, varendea drink är "on the house". Sjömanen blir fullare och fullare. När han knappt kan stå längre utan ragglar fram till baren igen för en till öl och står och hänger på bardisken så öppnar sig helt plötsligt golvet under hand fötter och han ramlar ner i källaren. Bartendern kommer lugnt runt bardsken, ger honom den sista ölen och så stängs det över huvudet på honom. Sjömanen däckar och nästa morgon då han vaknar upp och mår skit så är han mitt ute på havet på ett skepp. Han har blivit tillfånga tagen till att slava på ett skepp.
Det här hände på riktigt och källarna med kedjor och liknande finns fortfarande att se.
En kontinent uppbyggd av lagbrytare var det ja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0